Geslaagd verhuisweekend

Na een intensieve bouwperiode vond de grote verhuizing half november plaats. Dankzij goede voorbereidingen van alle afdelingen zijn de verhuizingen succesvol verlopen. Mooi om te zien hoe iedereen samenwerkte. Een prestatie om samen trots op te zijn.

 

16 november was allereerst de opening van de AOA, de acute opname afdeling. Daarna volgden meerdere openingen en verhuizingen. Bouwdeel Zuid is vanaf 20 november 2023 volledig in bedrijf. Patiënten die opgenomen zijn in de nieuwbouw ervaren meer privacy op de kamers, mede door de een- en tweepersoonskamers. De renovatie van de oude kliniek is na de verhuizing van start gegaan.

 

Anita van der Haar, manager Bouw&Huisvesting

“De afgelopen twee jaar is hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwbouw. Het is geweldig om te zien dat medewerkers genieten in de nieuwe werkomgeving. Voor ons als bouwbureau is de afronding van dit project de start van het volgende. We gaan nu meteen met enorm veel zin verder met de andere duurzame bouwprojecten.”

Bart Valkema, zorgmanager St Jansdal

Bart Valkema, zorgmanager St Jansdal

"Het weekend is hard gewerkt. Iedereen had veel energie en enthousiasme om ervoor te zorgen dat alles goed zou verlopen. Met de verhuizing is de start van ons nieuwe ziekenhuis een feit, die passend is bij de eisen van de huidige tijd.”

 

Wil je weten hoe de media over ons verhuisweekend heeft bericht? Klink op de links en lees de artikelen of kijk de video’s terug.

Grote dank aan alle collega’s die voor, tijdens en na het verhuisweekend hun waardevolle bijdrage hebben geleverd!

Gerwin Vos en Bertrant Dallinga, MTI

"Ons team van de medische techniek heeft het verhuisweekend succesvol bijgedragen aan de inrichting en herinrichting van diverse afdelingen. We hebben onze planning waargemaakt en een teamprestatie geleverd waaraan iedereen heeft bijgedragen. We zijn trots op wat we hebben afgeleverd, een mooie inrichting van de afdelingen qua medische technologie. Met name een complexe afdeling als IC is een mooi project geworden. Daarnaast zijn we trots op medische alarmering op de Myco telefoons, Webviewer van Philips patiëntenbewaking in Epic.”

 

André Spaan, bedrijfsbureau

“Het bedrijfsbureau heeft zich ingezet voor de bewegwijzering en toegangsautorisaties. Gedurende het verhuisweekend werd elke apparatuur zorgvuldig gescand, waardoor elke ruimte, kostenplaats en afdeling correct zijn ingevuld in Ultimo.”

 

 

 

Cees Jan Burger, coördinator logistiek

“We kijken met veel voldoening terug op een goed verhuisweekend na een lange voorbereidingsperiode. Complimenten hoe de catering tijdens het weekend geregeld was. We zijn blij dat het voorlopig afgerond is, een prestatie om trots op te zijn. Na alle kilometers lopen gingen de voeten wel zeer doen, maar we hadden het er graag voor over!"

 

Rita Donkersteeg, coördinator voedingsassistenten

“Wat hebben wij een geweldig team! Iedereen sprong bij om te helpen. We vulden elkaar aan, dachten mee en motiveerden elkaar continu. Dat is wat ik veel zag afgelopen weekend. De dames waren sterk in het vinden van creatieve oplossingen door samen te werken."

 

 

 

Erika Wesseling, kwaliteitsadviseur

“Risico’s bedenken, beheersen en vooral opschrijven is niet iets waar alle collega’s om staan te springen. Toch doet iedereen het voortdurend, zéker tijdens zo’n weekend. Juist dat bewustzijn, en de inventiviteit van mensen om oplossingen te verzinnen, heeft een veilige verhuizing mogelijk gemaakt. Veel complimenten!”

 

Wendy van de Hel, Anita Klaassen en Mayke Schroijen, Stepic

“Het Stepic team is verantwoordelijk voor het onderhouden en optimaliseren van het elektronisch patiëntendossier (EPD) Epic. Ons aandachtsgebied is de klinische documentatie en verloskunde. Tijdens het project zijn wij samen met onze Stepic collega’s druk geweest om de nieuwe afdelingen goed in te richten in het EPD. Tijdens het verhuizingsweekend zorgden wij met andere Stepic collega’s ervoor dat alles zo soepel mogelijk verliep in het EPD en waren wij er voor probleemoplossingen.”

 

Miriam Lauwen, teamleider housekeeping

“Bouwvakkers eruit, housekeeping erin! Al weken heeft het team van housekeeping zich ingezet om de afdelingen na de bouw op tijd schoon te krijgen. Het ging niet altijd van een leien dakje. “Sommige vloeren hebben we wel acht keer geschrobd”, aldus een medewerker. Het team liet zich niet uit het lood slaan; de toegewijde inzet van het team was geweldig. Het was voor het team fantastisch om tijdens het verhuisweekend alle collega’s en patiënten te kunnen verwelkomen in een schone en stralende omgeving.

 

 

Rob Renia, coördinator housekeeping

Het werken op vrijdag de 17e en zaterdag de 18e met de verhuizing was voor mij een groot feest. Ik had echt het gevoel dat iedereen zijn of haar best deed om er een succes van te maken. Veel helpen, assisteren en communiceren. Dat het druk was hoort er voor mij bij en ook de dagen er na (waar we nu ook nog wel in zitten) zijn een mooie leerschool voor volgende verhuizingen: er zijn altijd dingen vergeten, net even anders. Het verschil tussen theorie en praktijk werd met name op de AOA goed zichtbaar en daar ben ik ook trots op, hoe we stapje voor stapje daarin vooruit gaan.

 

Elles Boot, communicatieadviseur

“Onze verantwoordelijkheid was om iedereen vóór, tijdens en na het verhuisweekend goed te informeren en om alle communicatiemiddelen op de juiste wijze in te zetten. We hebben dit weekend voor het eerst ‘takeovers’ gedaan op social media. Het was fantastisch om te zien hoe collega's onze volgers op social media een blik achter de schermen gaven tijdens het verhuisweekend. Volgens de statistieken hebben we tijdens dat weekend maar liefst 21.600 mensen bereikt op onze sociale kanalen!" Bekijk de stories terug op Instagram.

 

Judy van Gelder, medicatie veiligheidsfunctionaris ziekenhuisapotheek

“In één weekend zijn negen medicatieruimtes verhuist en ingericht. Door een goede voorbereiding en een goede samenwerking met verschillende disciplines zijn de problemen niet onoplosbaar gebleken. Koelkasten pasten niet onder het werkblad dus het koelkastenschuifplan heeft meerdere versies gehad. Het schuifplan van een bestaande locatie naar een andere bestaande locatie was de grootste uitdaging (west naar oost).”

 

Claudia Bookelman, hoofd hotelservices

“We zijn de vrijwilligers zeer dankbaar zijn voor hun hulp en de flexibiliteit waarmee zij de dagen hun inzet hebben gevuld. Er waren momenten van druk, maar ook momenten dat het rustiger was, of even geen hulp nodig was. Het schakelen met en van deze mensen heeft ons fantastisch geholpen.”

 

 

Marc Otjens, ICT

"Om de verhuizing vlekkeloos te laten verlopen was het voor de collega’s van ICT alle hens aan dek. ICT is ziekenhuisbreed verantwoordelijk voor het oplossen van computerstoringen, tablets, printers etc. Zij installeren daarnaast hardware en randapparatuur en zorgen voor netwerkverbindingen. De nauwe samenwerking tussen ICT en de overige medewerkers van St Jansdal was van onschatbare waarde voor een succesvolle overgang naar de nieuwe situatie."

 

Natuurlijk ook grote dank aan alle andere collega’s!

Maar liefst negen afdelingen verhuisd!

René Goosensen, Teamleider Intensive Care

“We hebben lang naar het verhuisweekend uitgekeken. 18 november was het eindelijk zover. Een prachtige nieuwe IC. We hebben nu tien éénpersoonskamers met veel meer ruimte en licht. We hebben ook nieuwe en moderne apparatuur gekregen, zoals nieuwe beademingsmachines, bewakingsmonitoren en tilliftsystemen. De eerste dagen is het natuurlijk wennen. De IC is veel groter, alles ligt op een andere plek en we moeten wennen aan de nieuwe apparatuur. Dat is soms zoeken. De routine ben je kwijt. Ook zijn er zaken waarvan we nu denken: o ja…… daar hebben we helemaal niet aan gedacht. Maar blijdschap en dankbaarheid overheersen op onze nieuwe prachtige werkplek.”

 

Lucie Links en Neline van den Berg, verpleegkundigen AOA

“De eerste week was hectisch, én leuk! Het is fijn werken in een schone, frisse, nieuwe omgeving. Ook voor de patiënten is dit fijn en krijgen we positieve reacties over de mooie kamers. Dat alles nieuw is, heeft als gevolg dat we nog veel aan het zoeken en ontdekken zijn. Waar we voorheen met de ogen dicht de spoelruimte konden vinden, moeten we nu echt op zoek, waar deze ook alweer te vinden is. En dat is nog maar één voorbeeldje. Ons team op de AOA is samengesteld vanuit allerlei afdelingen. Velen kennen elkaar niet of nauwelijks. Maar ondanks dit gaat het samenwerken als team ons tot nu toe goed af. Alle collega’s zijn enthousiast en gemotiveerd om samen het beste beentje voor te zetten. Van de collega’s van de SEH horen we positieve geluiden: de doorstroom vanaf de SEH naar de kliniek verloopt sneller dan voorheen, en de samenwerking wordt tot nu toe als positief ervaren. Dat is fijn om terug te horen.

 

We hopen van harte dat de AOA ook rust brengt in de kliniek, wat natuurlijk één van de doelen was. Mochten er zaken zijn wat volgens andere afdelingen anders kan/moet, dan horen we dit graag! We zijn als AOA nog volop in ontwikkeling, om de processen zo goed en patiëntvriendelijk mogelijk te laten verlopen. Hier kunnen we jullie feedback goed bij gebruiken. Dit alles, voor de best passende zorg - met liefde en compassie!”

 

 

Babette Foppen, verpleegkundige dagopname

“De verhuizing van 0.80 naar 1.80 is heel goed gegaan! We draaien op volle toeren en liggen hartstikke vol. Het is nog even zoeken door de nieuwe werkwijze en alle nieuwe plekken op de afdeling, maar het ziet er prachtig uit! Met ons dreamteam en de communicatie tussen ons komen we er wel. De patiënten vinden de afdeling super mooi, al is het wel wennen dat de afdeling heel open is. Ook is een deel naar Lelystad verhuisd.”

 

Bregt Kapitein, teamleider 3 Zuid Oncologie Hematologie en Interne Geneeskunde en Dagbehandeling Oncologie 

“Het verhuisweekend begon met de feestelijke opening van 3 Zuid. De nieuwe afdeling werd officieel geopend door Hennie Stuijfzand en Irene Assies,  oncologieverpleegkundigen van de Dagbehandeling Oncologie en afdeling Interne Geneeskunde. De sfeer was goed, onder het genot van een hapje en drankje mochten de genodigden rondkijken op de nieuwe afdeling.  Het team staat volledig in de startblokken om aan de slag te gaan op 3 Zuid!

 

De verhuizing van 2 West en 3 West naar 3 Zuid is vrij soepel verlopen. Het moment dat de eerste patiënt werd overgeplaatst naar 3 Zuid was een moment van realisatie '' Het gaat nu gebeuren, we laten het oude achter ons en strekken ons uit naar het nieuwe. Een bijzondere gewaarwording, die voelbaar was onder de aanwezigen. De patiënten reageerden enthousiast op de nieuwe afdeling (ruimtelijk, licht, rustig en professioneel).

 

Tijdens de verhuizing werd het team aangestuurd door de verhuiscoördinatoren Anouk Modder, Marlize Barten en Marije Tomassen. Het mooiste van de verhuizing vond ik de samenwerking tussen de verhuis coördinatoren, de teams en de ondersteunde diensten, echt magnifiek! Na de verhuisdag gingen we met een verblijd en moe maar voldaan gevoel naar huis.”

 

Marlies Blankespoor, cardiologie

“Cardiologie is het weekend voor de tweede keer verhuisd naar een andere afdeling. Wat ben ik ongelofelijk trots op ons team! Samen hebben we er een geslaagde verhuisdag van gemaakt. Ook dank aan alle andere betrokkenen die geholpen hebben dit zo goed te laten verlopen. Over een tijdje nog een keer een verhuizing en dan mogen ook wij genieten van een mooie nieuwe afdeling.”