Leren, groeien en voorbereiden

Meer dan een jaar geleden ging de eerste leerafdeling van St Jansdal van start! Hier leren studenten verpleegkunde in de praktijk en bereiden ze zich voor op zelfstandig werken in de zorg. Praktijkopleiders Danielle Hop en Nadine van den Brink, van traumatologie/vaatchirurgie, delen hun ervaringen en plannen voor de toekomst van de leerafdeling.

 

Rol in de ontwikkeling
Danielle en Nadine: “Met veel plezier hebben we geholpen bij het opzetten van de leerafdeling en werken we graag samen met de stagiaires. De leerafdeling speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van beginnende beroepsbeoefenaren. Wat de leerafdeling uniek maakt, is dat stagiaires steeds zelfstandiger worden door intensieve ervaring in de praktijk. Ze krijgen meer verantwoordelijkheid, leren klinisch redeneren en werken samen aan oplossingen, altijd met steun van een achterwacht. Stagiaires leren ook om samen te werken als team, waarbij ze eerst gezamenlijk een oplossing proberen te vinden.” Na zes weken inwerkperiode werken stagiaires samen met een andere stagiaire op een kamer. Iedere woensdag geven de praktijkbegeleiders een klinische les en krijgen de studenten lessen van school. Hoewel ze leren door te doen, blijft de eindverantwoordelijkheid bij de gediplomeerde verpleegkundige.

 

Voortgang en groei
“Hoewel het concept nog in de beginfase zit, zijn we trots op de voortgang en de positieve reacties. We verwelkomen elke periode twaalf stagiaires van VIAA, Hoornbeeck College Amersfoort en Landstede Harderwijk. Inmiddels is ook de afdeling neurologie gestart met de leerafdeling en werken zij voor de tweede keer met dit concept. We hopen het in de toekomst uit te breiden naar meerdere afdelingen en meer stagiaires te verwelkomen.”

 

Feedback en verbetering
Na elke periode wordt een borrel georganiseerd en feedback verzameld. “We gebruiken de tips om te verbeteren en krijgen positieve reacties van de studenten en scholen. Sinds de opening een jaar geleden hebben we processen aangepast, zoals het lesmateriaal, inwerkboekje en zakkaartjes. We blijven continu verbeteren voor een optimale leerervaring. Soms wordt het op de afdeling als ‘veel’ ervaren, omdat het een andere manier van werken is. Stagiaires krijgen meer zelfstandigheid. Ondanks de uitdagingen blijft het team gemotiveerd om stagiaires goed op te leiden.”

Van leerling naar collega

Recent stroomden enkele stagiaires door naar het duale traject, met als doel hen als nieuwe collega’s aan te trekken. “Dankzij de leerafdeling hebben we in de toekomst snel inzetbare medewerkers, die goed zijn ingewerkt. We blijven ons inzetten om de leerafdeling soepel te laten verlopen en een veilige, leerzame en prettige omgeving te bieden.”